הפסוקים הכי קצרים בתורה הם בני שלוש מילים. למרות שבעברית משפט תקין יכול להכיל גם מילה בודדת, אין בתורה פסוקים עם מילה אחת או שתיים, וגם מספר הפסוקים בני שלוש מילים הוא מצומצם מאד. המטרה היא למצוא את כל הפסוקים האלו (בנביאים ובכתובים יש עוד אבל נסתפק בתורה).
נסו לחשוב על פסוקים בני שלוש אותיות. לפחות את חלקם אתם מכירים וזוכרים בעל פה. למצוא את האחרים אין ברירה אלא לעבור על כל הטקסט של התורה, אבל עדיין אפשר למצוא את רובם בדקות בודדות.
שיטה טובה היא להשתמש בתנ"ך שהפסוקים מופיעים בצד, כדוגמת חומש בהוצאת קורן
שימו לב לעיגול השחור. כשיש פסוקים קצרים יהיו כמעט תמיד שני פסוקים באותה שורה והדבר נראה בחומש בצורה ברורה. לכן אין צורך לקרוא את הטקטס אלא רק לעבור מהר על השוליים ולחפש מעומדים מתאימים. מקרי קצה ייתכנו (פסוק קצר מתחיל בשורה חדשה, והוא אחרון בפרשה) ולכן לא בטוח שתמצאו את כולם. סקירה של כל החומש תקח בין עשר דקות לרבע שעה.
למי שלא רוצה לנסות, יש בסך הכל 14 פסוקים ואילו הם:
בראשית (5 פסוקים)
שמות ( 3 פעמים)
6. א' ג' - יִשָּׂשׂכָר זְבוּלֻן וּבִנְיָמִן
7. כ"ב י"ז - מְכַשֵּׁפָה לֹא תְחַיֶּה
8. כ"ח י"ג - וְעָשִׂיתָ מִשְׁבְּצֹת זָהָב
ויקרא (פעמיים)
9. י"ד נ"ה - וּלְצָרַעַת הַבֶּגֶד וְלַבָּיִת
10. י"ד נ"ו - וְלַשְׂאֵת וְלַסַּפַּחַת וְלַבֶּהָרֶת
במדבר (פעמיים)
11. ו כ"ד - יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ
12. כ"ו ח' - וּבְנֵי פַלּוּא אֱלִיאָב
דברים (פעמיים)
13. כ"ח ה' - בָּרוּךְ טַנְאֲךָ וּמִשְׁאַרְתֶּךָ
14. כ"ח י"ז - אָרוּר טַנְאֲךָ וּמִשְׁאַרְתֶּךָ
לאחר שרשמנו את הפסוקים, הנה מספר אנקדוטות. שני פסוקים מופיעים ברצף (בויקרא). בפסוק הכי קצר (4) יש רק עשר אותיות (אבל בתנ"ך יש פסוק קצר ממנו - הפסוק הראשון בדברי הימים: "אדם שת אנוש". שני פסוקים בדברים הינם הפכים אחד של השני, אחד מופיע כברכה והשני בקללה. ארבעה פסוקים (1,4,6,12) עוסקים בשמות של אנשים ורק פסוק אחד (7) הינו ציווי.
נסו לחשוב על פסוקים בני שלוש אותיות. לפחות את חלקם אתם מכירים וזוכרים בעל פה. למצוא את האחרים אין ברירה אלא לעבור על כל הטקסט של התורה, אבל עדיין אפשר למצוא את רובם בדקות בודדות.
שיטה טובה היא להשתמש בתנ"ך שהפסוקים מופיעים בצד, כדוגמת חומש בהוצאת קורן
פסוקים קצרים בתורה |
למי שלא רוצה לנסות, יש בסך הכל 14 פסוקים ואילו הם:
בראשית (5 פסוקים)
1. כ"ה י"ד - וּמִשְׁמָע וְדוּמָה וּמַשָּׂא
2. כ"ו ו' - וַיֵּשֶׁב יִצְחָק בִּגְרָר
3. מ"ג א - וְהָרָעָב כָּבֵד בָּאָרֶץ
4. מ"ו כ"ג - וּבְנֵי-דָן חֻשִׁים
5. מ"ט י"ח - לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'
שמות ( 3 פעמים)
6. א' ג' - יִשָּׂשׂכָר זְבוּלֻן וּבִנְיָמִן
7. כ"ב י"ז - מְכַשֵּׁפָה לֹא תְחַיֶּה
8. כ"ח י"ג - וְעָשִׂיתָ מִשְׁבְּצֹת זָהָב
ויקרא (פעמיים)
9. י"ד נ"ה - וּלְצָרַעַת הַבֶּגֶד וְלַבָּיִת
10. י"ד נ"ו - וְלַשְׂאֵת וְלַסַּפַּחַת וְלַבֶּהָרֶת
במדבר (פעמיים)
11. ו כ"ד - יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ
12. כ"ו ח' - וּבְנֵי פַלּוּא אֱלִיאָב
דברים (פעמיים)
13. כ"ח ה' - בָּרוּךְ טַנְאֲךָ וּמִשְׁאַרְתֶּךָ
14. כ"ח י"ז - אָרוּר טַנְאֲךָ וּמִשְׁאַרְתֶּךָ
לאחר שרשמנו את הפסוקים, הנה מספר אנקדוטות. שני פסוקים מופיעים ברצף (בויקרא). בפסוק הכי קצר (4) יש רק עשר אותיות (אבל בתנ"ך יש פסוק קצר ממנו - הפסוק הראשון בדברי הימים: "אדם שת אנוש". שני פסוקים בדברים הינם הפכים אחד של השני, אחד מופיע כברכה והשני בקללה. ארבעה פסוקים (1,4,6,12) עוסקים בשמות של אנשים ורק פסוק אחד (7) הינו ציווי.
בסידור "ובנה ירושלים בית הלל" נוסח אשכנז בהוצאת מכון המקדש בעמוד 396. בתוך זמירות למוצ"ש, מופיעים הפסוקים בני ג´ תיבות שבתורה.
השבמחקמעניין לציין ששם מופיע הפסוק מפרשת פנחס (במדבר כ"ו א´) "ויהי אחרי המגפה" (שהוא פסוק שיש באמצעו פרשה פתוחה) במקום "ארור טנאך ומשארתך".
אפשר לשער בקלות מהי הסיבה לחילופים.
בסידור לא מופיעה סגולה שמיוחסת לפסוקים האלה או סיבה אחרת לאמירתם.
אחרי הפסוקים עצמם מוסיפים "והחוט המשולש לא במהרה ינתק" ועוד פסוקי ברכה נפוצים, עיי"ש.
אח"כ כתובים גם 10 פסוקים מהרמב"ן שהם 5 פסוקים מן ז´ תיבות ו 5 פסוקים אחרים מן י"ב תיבות.
אח"כ כתובים 11 פסוקים מכל התנ"ך שמתחילים בנו"ן ומסיימים בנו"ן והם טובים לשמירה.
בהמשך מופיעים גם 7 פסוקים מישעיה שמתחילין בכ"ף ומסיימין בכ"ף.
אם לוקחים בחשבון את עשרת הדברות הכתובות בטעם עליון ישנם גם פסוקים של שתי תיבות: "לא תרצח", "לא תנאף" ו"לא תגנב".
השבמחקתודה על ההערות. עיינתי בכמה סידורים. בסידור נוסח עדות המזרח מצאתי הפסוקים הנ"ל עם מקור לספר "שבט מוסר" המביא אותם על פי המקובלים. ובסידור תפילת כל פה נוסח אשכנז מופיע גם עם מקור אולי לפי ר' יהודה החסיד (הפסוקים שמתחילים ונגמרים באות נון), וכנראה גם שם יש צירופי שמות ואותיות לפי הקבלה. ננסה לעיין בעוד מקורות בהמשך.
השבמחקבכל מקרה - הנה דרך קלה הרבה יותר למצוא את הפסוקים - ללכת לפסוקים ברכה למוצאי שבת, כולם חוץ מאחד שם.
לגבי החלוקה בטעם העליון, הדבר היה ידוע לי אולם נשארתי בחלוקה המקובלת לפסוקים, שאינה כוללת את הטעם העליון.
מה עם התהילים?
השבמחק-"ורק פסוק אחד (7) הינו ציווי."
השבמחקומה עם 8.? ('ועשית משבצות זהב'?)
יש עוד פסוק של שלושה מילים החומש בראשית פרשה מקץ פרק מג פסוק א והרעב כבד בארץ
השבמחקמופיע ברשימה כמובן
מחק