מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !


תשובות לחידות אמור

להלן מופיעים הפתרונים המלאים לחידת פרשת אמור. אם טרם ניסתים את כוחכם, אנא גשו לדף החידה לפרשת אמור קודם.

  • המצקת מיועדת למשיחת הכהן הגדול (כ"א י): "וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵאֶחָיו אֲשֶׁר-יוּצַק עַל-רֹאשׁוֹ שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה"
  • שיר של מתי כספי - הכוונה לשירו של אהוד מנור שמתי כספי שר"ברית עולם" מונח המופיע בסוף הפרשה (כ"ד ח): "בְּיוֹם הַשַּׁבָּת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יַעַרְכֶנּוּ לִפְנֵי ה' תָּמִיד מֵאֵת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם". למתי כספי ואהוד מנור יש שירים רבים. אני משוכנע שניתן בקלות למצוא עוד הקשורים לפרשה.
  • עצם - מופיעה בפסוק כ"ג יד: "וְלֶחֶם וְקָלִי וְכַרְמֶל לֹא תֹאכְלוּ עַד-עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה עַד הֲבִיאֲכֶם אֶת-קָרְבַּן אֱלֹקיכֶם חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם". פסוק זה גם פותר את החידה "ההר הירוק"
  • משה דיין הוא בעל מום הפוסל את עבודת הכהנים (וכמוהו גם הכהן עם היד השבורה) כנאמר בפסוק כ"א יח-יט: "כִּי כָל-אִישׁ אֲשֶׁר-בּוֹ מוּם לֹא יִקְרָב אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִסֵּחַ אוֹ חָרֻם אוֹ שָׂרוּעַ: אוֹ אִישׁ אֲשֶׁר-יִהְיֶה בוֹ שֶׁבֶר רָגֶל אוֹ שֶׁבֶר יָד"
  • היד השבורה ושני החצאים מתקשרים גם לפסוק כ"ד כ בסוף הפרשה: "שֶׁבֶר תַּחַת שֶׁבֶר עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן כַּאֲשֶׁר יִתֵּן מוּם בָּאָדָם כֵּן יִנָּתֶן בּוֹ"
  •  המצות, השופר, ארבעת המינים ושני הלחם של שבועות מופיעים כולם בפרשיית המועדים בפרק כ"ג.
  • ירקון קישון וגעתון הינם שמות של נחלים וכיוונו לפסוק כ"ג מ: "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת וְעַרְבֵי-נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹקיכֶם שִׁבְעַת יָמִים"
  • בונה סוכה מתקשר היטב לחג הסוכות אולם הכוונה היתה לשלומית, אימו של המקלל (כ"ד יא): "וַיִּקֹּב בֶּן-הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת-הַשֵּׁם וַיְקַלֵּל וַיָּבִיאוּ אֹתוֹ אֶל-משֶׁה וְשֵׁם אִמּוֹ שְׁלֹמִית בַּת-דִּבְרִי לְמַטֵּה-דָן"
  • כשרון או כשלון מובילים למילה חרוץ, אחה מהמומים הפוסלים את הקורבן (כ"ב כב): "עַוֶּרֶת אוֹ שָׁבוּר אוֹ-חָרוּץ אוֹ-יַבֶּלֶת אוֹ גָרָב אוֹ יַלֶּפֶת לֹא-תַקְרִיבוּ אֵלֶּה לַה' וְאִשֶּׁה לֹא-תִתְּנוּ מֵהֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ לַה'"
  • 20%  או 25% - הכוונה לתשלום הקנס במעילותואשמות . הנושא מופיע פעמים רבות במקרא והכתוב הוא בנוסח (כ"ב יד): "וְאִישׁ כִּי-יֹאכַל קֹדֶשׁ בִּשְׁגָגָה וְיָסַף חֲמִשִׁיתוֹ עָלָיו וְנָתַן לַכֹּהֵן אֶת-הַקֹּדֶשׁ". חמישית היא לכאורה 20% אולם במשנה מבואר שסכום הקנס צריך להיות חמישית מהסכום הכולל (ולמעשה הקנס הוא בגובה 25%). הבדל זה מכונה תשלום מלגו (מבפנים) או תשלום מלבר (מבחוץ).
  • לחם חריג - קורבן "שתי הלחם" של שבועות הינו חריג מאחר והוא מוקרב חמץ ולא מצה. ראו מאמר מורחב על קורבנות חמץ.

תשובות לחידות עזרא מרום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה