אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של פרשת השבוע !

תשובות לחידון בהר

אם טרם ניסיתים והתאמצתם אנא גשו לחידון פרשת בהר ונסו לפתור לבד, מומלץ רק לאחר קריאת הפרשה.




תשובות לחידון:
  • אל"מ דרור ויינברג נהרג בקרב מול מחבלים בחברון. הספר "וקראתם דרור" מתאר את חייו והביטוי מופיע בפסוק (כ"ה י): "וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל-ישְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ". גם ציפור הדרור מרמזת לפסוק זה
  • פסל החירות מרמז לפסוק המופיע למעלה וגם לפסוק הדן בשחרור עבדים (מא): "וְיָצָא מֵעִמָּךְ הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ וְשָׁב אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאֶל-אֲחֻזַּת אֲבֹתָיו יָשׁוּב" וגם לאיסור עשיית פסל המופיע בסוף הפרשה (כ"ו א): "לֹא-תַעֲשׂוּ לָכֶם אֱלִילִם וּפֶסֶל וּמַצֵּבָה לֹא-תָקִימוּ לָכֶם וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם לְהִשְׁתַּחֲוֹת עָלֶיהָ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקיכֶם". בין מדינת היהודים לאבא אבן בהיי-טק. באיזור ההיי-טק בהרצליה פיתוח, נמצא בין רחוב מדינת היהודים לרחוב אבא אבן את רחוב משכית.
  • מגרש הכדורסל מרמז לפסוק ל"ד: "וּשֲׂדֵה מִגְרַשׁ עָרֵיהֶם לֹא יִמָּכֵר כִּי-אֲחֻזַּת עוֹלָם הוּא לָהֶם"
  • סיפור של ביאליק - הכוונה לסיפור "ספיח" המופיע בפסוק כ"ה ה: "אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ". הרעיון המקורי מאחרוי גמול השתלמות היה שבמשך שש שנים מופרש סכום מסוים ובשנה השביעית, הסכום מצטבר לכדי משכורות של שנה שלמה המאפשרת שנת שבתון.
  • הסמל הרקום הוא סימלו של בסיס חיל האוויר חצרים (פסוק לא): "וּבָתֵּי הַחֲצֵרִים אֲשֶׁר אֵין-לָהֶם חֹמָה סָבִיב עַל-שְׂדֵה הָאָרֶץ יֵחָשֵׁב גְּאֻלָּה תִּהְיֶה-לּוֹ וּבַיֹּבֵל יֵצֵא"
  • מצודת לונדון הינה דוגמה לאחוזה עם חומה.
  • הציפור המוזרה היא עוף הדודו שנכחד זה מזמן, ומרמז על הפסוק מט: "אוֹ-דֹדוֹ אוֹ בֶן-דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ אוֹ-מִשְּׁאֵר בְּשָׂרוֹ מִמִּשְׁפַּחְתּוֹ יִגְאָלֶנּוּ אוֹ-הִשִּׂיגָה יָדוֹ וְנִגְאָל"
  • המטבע מזהב הוא מטבע רשמי לציון שנת היובל למדינת ישראל
  • ש+ש+ש+ש+ש+ש כוון לפסוק ח': "וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה"
  • הדמות המצוירת הינה סמל של חברת אמה (לצעירים - מותג סבון ידוע מאד בעבר). וכוונה לדיני אמה המופיעים בפרשה
  • תמונות בציר הענבים היא אחת הפעולות האסורות בשמיטה ונזכרת בפסוק ה' שהופיע כבר למעלה.

הרב סולובייצ'יק

הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק היה מהרבנים החשובים ביותר במאה העשרים לאחר מלחמת העולם השנייה. הרב היגר לארצות הברית (הרבה לפני המלחמה) לעיר בוסטון, יסד שם בית ספר ובהמשך דרכו התמנה לראש ישיבת יצחק אלחנן ולפרופסור בישיבה יוניברסיטי בניו-יורק. מספר ספרים יצאו על הרב לאחרונה ונסקור שנים מהם.

הספר הראשון "רב בעולם החדש" בהוצאת מאגנס, הינו אסופת מאמרים בעריכת אבינועם רוזנק ונפתלי רוטנברג המסכמת כנס בינלאומי שנערך במלואת 100 שנה להולדת הרב (2003) ועסק בכתבי הרב, בדעותיו ובהשפעתו על היהדות באמריקה ובעולם. נקודת הכנס נמצאת כחצי יובל לאחר ניסוח כתביו העיקריים של הרב (שנות השבעים). הספר מתחלק לשני חלקים והוא בנוי מבפנים החוצה, מתורתו וכתביו דרך השפעתו על סביבתו הקרובה ועד לדמותו הציבורית. החלק הראשון עוסק במחקרים על כתביו של הרב ובפרט מציג מחקרים בחיבור The Halakhic Mind (המתורגם ל"מחשב ההלכתי"). המשך החלק הראשון דן כבר בהשפעה של משנת הרב על סביבתו הקרובה וביחס לאירועים בזמנו. בפרט נציין את מאמר של ג'ייסון קלמן העוסק בדרכו של הרב בתיאלוגיה לאחר השואה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרשנותו לספר איוב. בהמשך מופיעים מאמרים המנסים לדון בדרכו המיוחדת של הרב, כאיש המחויב לגמרי להלכה ולעומת זאת כפילוסוף מודרני. בקובץ מוצגים שני מאמרים המציעים דעות כמעט הפוכות בנושא (שלמה פיק מול אביעד הכהן) ומענין מאד להשוות שני מאמרים אלו בקריאה רצופה. חלקו השני של הספר כבר מרחיב את היריעה לדמותו של הרב ברקע היהדות האורתודוכסית בארצות הברית כולה כחברה של מהגרים, את השפעתו על חברה זו ואת עמידתו בין היהדות החרדית מחד והקונסרבטיבית מאידך. קובך המאמרים, כקובץ אקדמאי, אינו קל לקריאה, הוא מניח ידיעה מוקדמת אודות הרב, חיבוריו (בחלקו הראשון) או על התקופה ואישים נופסים ביהודת ארצות הברית (בחלקו השני). קריאתו מאתגרת במיוחד שגם חלק מהמאמרים בחלקם סותרים זה את זה ומציגים את אישיותו רבת הפנים.
את ריבוי הפנים והמימדים באישיות הרב מיטיבה לתאר טובה ליכטנשטיין, ביתו של הרב, במאמר המסכם את הקובץ כולו הנותנת זוית מאד אישית לדמותו והשפעתו. נסיים במעט מדבריה:
"רבים מאד הם המדברים בשם אבי, הרב: מה הרב סלובייצ'יק אמר, למה הוא באמת התכוון, מה הוא אמר להם בשיחה פרטית, ומה הוא היה אומר היום. לרוב הקולות האלו אינם מציגים אותו נאמנה. כל אחד מציג פן אחד של אבי, ומעטים הם המציגים אותו במורכבותו ובעמקותו. קשה מאד לשמוע איך מפרקים אותו לחלקים בלי להשאיר את המבנה המושלם של תורה ואמונה. אלו המזדהים עם הימין הדתי מתעלמים מהתחייבותו של אבי לעיסוק בעולם הזה מתוך בחירה, ואלו המזדהים עם השמאל הדתי אינם מבינים שהוא היה, בכל נפשו ובכל מאודו, איש ההלכה - עם התחייבות עמוקה לדקדוקו של יוד, לקיום מצוות בלתי מתפשר. ההתעלמות או חוסר ההבנה שאבי, הרב, היה איש ההלכה בכל רמ"ח אבריו, ושכל משנתו מושרשת ומבוססת על ההלכה, היא העיוות המעציב והמכאיב, ולפעמים אפילו המכעיס ביותר. יש הרבה אנשים המדברים בשמו של אבי, בין שלמדו אצלו ובין שלא, אבל מעטים הם תלמידיו במובן של ממשיכי דרכיו. אולי משנתו מורכבת מדי, תובענית מדי, שורשית מדי. אבי ידע שחלקים של המסר שלו נקלטו וחלקים לא..."
אכן קובץ זה, אם מפרקים אותו למאמריו עושה בדיוק את החלוקה לגורמים של הרב, המעיין צריך באחריותו הוא לקבץ את החלקים לידי שלם מורכב אחד.
רב בעולם החדש
רב בעולם החדש

רב בעולם החדש - עיונים בהשפעתו של הרב יוסף דוב סולובייצ`יק על תרבות, על חינוך ועל מחשבה יהודית
בעריכת אבינועם רוזנק ונפתלי רוטנברג
הוצאת מאגנס
556 עמודים
תשע"א 2011

על מנת ללמוד יותר על תורתו של הרב ראוי וכדאי לקרוא את כתביו עצמם. סדרת "מאוצר הרב" בהוצאת ידיעות אחרונות הוציאה כבר חמישה ספרים עם כתביו והרצאות של הרב שלא פורסמו ונשמרו בהקלטות ובכתבי יד בידי "עמותת תורת הרב". הספר "על התשועות" דן בחנוכה ובפורים, כל אחד בפני עצמו ובשניהם יחד. מאמרי הרב מרתקים ורלוונטיים גם לאחר ארבעים שנה. אין זה מפתיע מאחר וגם הבסיס למאמריו, מגילת אסתר וחנוכה רלוונטיים תמיד. הרב במאמריו נכנס לעומק הפסיכולוגי של האירועים ומוציא תובנות על נפש האדם. מהו ההבדל בין אדם רציונלי, ללא רציונלי לאי רציונלי ומי מיייצג כל אחד מהם במגילה? מדוע המגילה מאריכה בתיאורים של תקופתו של אחשוורוש. למה אירועי המגילה קרו דווקא בתקופתו של אחשוורוש? האם המגילה נקראת מתוך שמחה או מתוך צער? המאמרים קצרים, ברורים ובתרגום מצוין של אביגדור שנאן. בסיום קריאת כל מאמר הרגשתי הרגשה כפולה. הראשונה היא שלמדתי משהו חדש על מגילת אסתר והשניה היא שברצוני לקרוא שוב את אותו מאמר מאחר ובקריאה שניה ושלישת בודאי יתגלו נקודות והבנות נוספות בדרכו ובמשנתו של הרב. בסדרה יצאו ספרים נוספים: איש על העדה, אדם וביתו, זמן חירותינו ומן הסערה.
על התשועות
על התשועות
על התשועות - על פורים וחנוכה
הרב יוסף דב הלוי סולוביצ'יק
הוצאות ידיעות אחרונות
198 עמודים ועוד מפתחות
תשע"א 2011

תשובות לחידון אחרי מות

להלן מופיעים הפתרונים המלאים לחידת פרשת אחרי מות. אם טרם ניסתים את כוחכם, אנא גשו לדף החידה לפרשת אחרי מות קודם.


  • 1.42857143 היא התוצאה של פעולת החילוק 10/7 והכוונה לעשירי בחודש השביעי, תאריכו של יום הכיפורים. גם השבר 1/354 מתייחס ליום זה, אחת בשנה.
  • מפעל הפיס, בכביש ליד באר שבע וגם לגר"א מתייחסים כולם לגורלות. הגרלות מפעל הפיס, צומת גורל בכביש מספר 40, וגורל הגר"א.
  • ציור המחתה והגחלים הלוחשות מתייחס לעבודת הכהן הגדול המתוארת בויקרא ט"ז יב: "ולָקַח מְלֹא-הַמַּחְתָּה גַּחֲלֵי-אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ מִלִּפְנֵי ה' וּמְלֹא חָפְנָיו קְטֹרֶת סַמִּים דַּקָּה וְהֵבִיא מִבֵּית לַפָּרֹכֶת". הענן הוא ענן הקטורת העולה לאחר ההקטרה (פסוק יג) :"וְנָתַן אֶת-הַקְּטֹרֶת עַל-הָאֵשׁ לִפְנֵי ה' וְכִסָּה עֲנַן הַקְּטֹרֶת אֶת-הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָעֵדוּת וְלֹא יָמוּת"
  • המצבה עם הידיים הפרושות צולמה בבית הקברות היהודי העתיק בעיר פראג. הידיים הפרושות מרמזות שהמצבה היא של כהן, ומתייחסת לתחילת הפרשה אחרי מות שני בני אהרון.
  • שור לפני קבוצה או שור בתוך קבוצה. שור=פר. קבוצה=כת ובהרכבת המילים מתקבלות המילים פרכת וכפרת, המופיעות בפסוק ב: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-משֶׁה דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ מִבֵּית לַפָּרֹכֶת אֶל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָאָרֹן וְלֹא יָמוּת כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל-הַכַּפֹּרֶת". גם הפרכת המצולמת, מבית כנסת המהר"ל מפראג מתקשרת לפסוק זה.
  • את השעיר נותנים ביד איש עיתי ולכן השילוח מתבצע לאט.
  • 7+1 הם ההזיות שהכהן הגדול מבצע בדם בקורבנות כמתואר בפסוק י"ד: "וְלָקַח מִדַּם הַפָּר וְהִזָּה בְאֶצְבָּעוֹ עַל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת קֵדְמָה וְלִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת יַזֶּה שֶׁבַע-פְּעָמִים מִן-הַדָּם בְּאֶצְבָּעוֹ".
  • השעיר ההולך למדבר הוא השעיר המשתלח הנושא את עוונת בני ישראל בפסוק כב: "וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת-כָּל-עֲוֹנֹתָם אֶל-אֶרֶץ גְּזֵרָה וְשִׁלַּח אֶת-הַשָּׂעִיר בַּמִּדְבָּר"
  • טיפת הדם המוקפת ב-X וערימת החול קשורות לאותו נושא, חל איסור מפורש על אכילת דם ואת הדם צריך לכסות כמופיע בפרק י"ז פסוקים יג-יד: "וְאִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן-הַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם אֲשֶׁר יָצוּד צֵיד חַיָּה אוֹ-עוֹף אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְשָׁפַךְ אֶת-דָּמוֹ וְכִסָּהוּ בֶּעָפָר: כִּי-נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר דָּמוֹ בְנַפְשׁוֹ הוּא וָאֹמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דַּם כָּל-בָּשָׂר לֹא תֹאכֵלוּ כִּי נֶפֶשׁ כָּל-בָּשָׂר דָּמוֹ הִוא כָּל-אֹכְלָיו יִכָּרֵת:"

תשובות לחידון שמיני

להלן פתרון החידות לפרש. שמיני. אם טרם ניסיתם את כוחכם אנא גשו קודם כל לדף החידות לפרשת שמיני ונסו לפתור את החידות.







מתחילים:

  • אחד מארבעה הפוך בפרשה. הכוונה למילה בלולה, הנקראת בצורה הפוכה - הלולב, אחד מארבעת המינים של סוכות
  • משה עשה את זה שלוש פעמים וגם פרעה נעמן ואחשוורוש מתייחסים למילה "ויקצוף", מילה נדירה בתנ"ך המופיעה שמונה פעמים בלבד. שלוש פעמים ביחס למשה רבנו, פעם אחת ביחס לה', פעם אחת לכל אחד מהאישים בחידה ופעם נוספת לאיש האלוקים המנבא בספר מלרים ולא נזכר בשמו.
  • איזה חלק של האח? - הכוונה היא לאותיות המרכיבות את המילה אח ולתאריכים האפשריםי בחודש ניסן בהן ארעה חנוכת המשכן, א' בניסן לפי רש"י או ח' בנסין לפי הרמב"ן.
  • שם אחד לשני מינים - הכוונה לנתשמת המופיעה פעם אחת ברשימת העופות הטמאים ופען אחת ברשימת שמונה השרצים. הפרשנים מסכימים כי מדובר בשני מינים שונים.
  • בכף הרגל הרואים בתמונה יש בבירור פרסה שסועה. זוהי רגלו שלהיעל, חיה כשרה למאכל. לעומת היעל, שפן הסלע הוא חיה שאינה כשרה למאכל. שתי חיות אלו נצפות בשמורת עין גדי.
  • שמעון פרס והכוס הם עופות טמאים ואינם כשרים לאכילה. הברבור לא מוזכר בפרשה אך הוא עוף כשר לאכילה.
  • הדבורה הינה שרץ העוף שאינו כשר מאכל, זאת לעומת החרגול שסוגים שונים שלו דווקא כשרים למאכל (לפי מסורת. לא כל הסוגים כשרים).
  • כלי העבודה רומזים לכלים המוזכרים בפסוק לב בפרק י"א :"וְכֹל אֲשֶׁר-יִפֹּל-עָלָיו מֵהֶם בְּמֹתָם יִטְמָא מִכָּל-כְּלִי-עֵץ אוֹ בֶגֶד אוֹ-עוֹר אוֹ שָׂק כָּל-כְּלִי אֲשֶׁר-יֵעָשֶׂה מְלָאכָה בָּהֶם בַּמַּיִם יוּבָא וְטָמֵא עַד-הָעֶרֶב וְטָהֵר"
  • פרסת הסוס מייצגת את הפרסה, אחד מסימני הטהרה בבהמות ובחיות.
  • התנהגות לא מנומסת חיונית - העלאת גירה. התנהגות לא מנומסות אבל סימן טהרה הכרחי בבהמות וחיות.