בדף זה מופיעות התשובות לחידון פרשת חוקת, אם טרם ניסים את כוחכם בפתרון החידות גשו קודם כל לדף החידות ונסו לפתור לבד. כך הנאתכם מהחידות תיגבר. התשובות מופיעות למטה
עוד קצת
ועוד קצת
מתחילים:
פרה אדומה - נושא הפרשיה הראשונה של הפרק
מתנה - מקום המופיע בבמדבר כ"א כח: "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה"
התארכנו בעשרה סנטימטר = גבהנו, מזכיר את המילה בפסוק כ' ג: "וַיָּרֶב הָעָם עִם-משֶׁה וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי ה'"
חץ ישר - בקשת משה ממלך אדום (כ, יז): "נַעְבְּרָה-נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר-נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ"
לא נכנס = יצא מזכיר את המקום בפסוק כ"א כג: "וְלֹא-נָתַן סִיחֹן אֶת-יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֶּאֱסֹף סִיחֹן אֶת-כָּל-עַמּוֹ וַיֵּצֵא לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל הַמִּדְבָּרָה וַיָּבֹא יָהְצָה וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל"
עלי דפנה - עלים של צמח ער אציל. המילה ער מופיעה פעמים רבות בפרשה למשל כ"א טו: "וְאֶשֶׁד הַנְּחָלִים אֲשֶׁר נָטָה לְשֶׁבֶת עָר וְנִשְׁעַן לִגְבוּל מוֹאָב"
מסילת הרכבת - שוב בקשת משה ממלך אדום: "וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם-מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין-דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה"
נחש הנחושת - פרשיית נחש הנחושת בפרק כ"א.
באר - הבאר מופיעה פעמים רבות בפרשה, בארה של מרים, שירת הבאר ובבקשת משה ממלך מואב
חרב - גם החרב מפיעה פעמים רבות בפרשה, החל מדיני חלל חרב בפרשת טומאת מת ועד למלחמות סיחון וחשבון.
אינטרנט - בני ישראל גלוש באינטרנט כמו שנאמר (כ"א א): "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ-עֲרָד ישֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי"
מפת מידבא - קטע ירושלים ממפת מידבא המלאה. מידבא מוזכרת בפרשה (כ"א ל): "וַנִּירָם אָבַד חֶשְׁבּוֹן עַד-דִּיבֹן וַנַּשִּׁים עַד-נֹפַח אֲשֶׁר עַד-מֵידְבָא"
צמיד - הצמיד מופיע בהלכות טומאה וטהרה (י"ט טו): "וְכֹל כְּלִי פָתוּחַ אֲשֶׁר אֵין-צָמִיד פָּתִיל עָלָיו טָמֵא הוּא"
רוטשילד והירש - שני נדיבים שעזרו רבות לישוב העברי ומכוונים לשירת הבאר (כ"א יח): "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה"
חשבון - אחת מהערים המרכזיות של סיחון שנכבשה על ידי בני ישראל
תשובות לחידות עזרא מרום
1. א. מצוות, משפטים, חוקים.
ב. חוקה הינה מצווה שאין לה טעם הגיוני.
2. א. תמימה, כולה אדומה. אם יש בה 2 שערות שחורות נפסלת.
ב. אין בה מום.
ג. לא עלה עליה עול.
3. עץ ארז, איזוב ותולעת שני.
4 . מהפסוק:" וכל אשר יגע בו הטמא יטמא" (י"ט,22).
5. א. מרים נקברה בקדש.
ב. ללמדנו שמיתת צדיקים מכפרת כשם שקרבנות מכפרים.
6. מהפסוק:"והשקית את העדה ואת בעירם" (=בהמותיהם).
7. היו למדים מקל וחומר: מה סלע (שאינו מדבר, אינו שומע ואינו זקוק לחסדי - שמים לפרנסה) מקיים את דברי הקב"ה, קל וחומר אנו בני האדם.
8. אברהם אמר ללוט.
9. א. נאסף אל עמיו . ב. גווע.
10. א. הור ההר. ב. הר על גבי הר.
11. בגלל שאהרון היה משכין שלום ,התאבלו עליו גם הנשים וגם הגברים.
12. א. מן = לחם קלוקל.
ב. בגלל שהמן נבלע באיברי הגוף.
13. העונש מידה כנגד מידה :
א. הנחש שנענש בגלל הוצאת דיבה, יפרע ממוציאי דיבה.
ב. יבוא נחש שטועם רק טעם אחד (עפר) בכל המאכלים ויפרע מכפויי טובה שאכלו את המן שיש בו את כל הטעמים.
14. א. ע"י פעולת ראיה: וראה אותו וחי.
ב. המלך חזקיה.
15. א. שרים = משה ואהרן
ב. נדיבי עם = נשאי השבטים.
עוד קצת
ועוד קצת
מתחילים:
פרה אדומה - נושא הפרשיה הראשונה של הפרק
מתנה - מקום המופיע בבמדבר כ"א כח: "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה"
התארכנו בעשרה סנטימטר = גבהנו, מזכיר את המילה בפסוק כ' ג: "וַיָּרֶב הָעָם עִם-משֶׁה וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי ה'"
חץ ישר - בקשת משה ממלך אדום (כ, יז): "נַעְבְּרָה-נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר-נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ"
לא נכנס = יצא מזכיר את המקום בפסוק כ"א כג: "וְלֹא-נָתַן סִיחֹן אֶת-יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ וַיֶּאֱסֹף סִיחֹן אֶת-כָּל-עַמּוֹ וַיֵּצֵא לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל הַמִּדְבָּרָה וַיָּבֹא יָהְצָה וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל"
עלי דפנה - עלים של צמח ער אציל. המילה ער מופיעה פעמים רבות בפרשה למשל כ"א טו: "וְאֶשֶׁד הַנְּחָלִים אֲשֶׁר נָטָה לְשֶׁבֶת עָר וְנִשְׁעַן לִגְבוּל מוֹאָב"
מסילת הרכבת - שוב בקשת משה ממלך אדום: "וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם-מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין-דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה"
נחש הנחושת - פרשיית נחש הנחושת בפרק כ"א.
באר - הבאר מופיעה פעמים רבות בפרשה, בארה של מרים, שירת הבאר ובבקשת משה ממלך מואב
חרב - גם החרב מפיעה פעמים רבות בפרשה, החל מדיני חלל חרב בפרשת טומאת מת ועד למלחמות סיחון וחשבון.
אינטרנט - בני ישראל גלוש באינטרנט כמו שנאמר (כ"א א): "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ-עֲרָד ישֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי"
מפת מידבא - קטע ירושלים ממפת מידבא המלאה. מידבא מוזכרת בפרשה (כ"א ל): "וַנִּירָם אָבַד חֶשְׁבּוֹן עַד-דִּיבֹן וַנַּשִּׁים עַד-נֹפַח אֲשֶׁר עַד-מֵידְבָא"
צמיד - הצמיד מופיע בהלכות טומאה וטהרה (י"ט טו): "וְכֹל כְּלִי פָתוּחַ אֲשֶׁר אֵין-צָמִיד פָּתִיל עָלָיו טָמֵא הוּא"
רוטשילד והירש - שני נדיבים שעזרו רבות לישוב העברי ומכוונים לשירת הבאר (כ"א יח): "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה"
חשבון - אחת מהערים המרכזיות של סיחון שנכבשה על ידי בני ישראל
תשובות לחידות עזרא מרום
1. א. מצוות, משפטים, חוקים.
ב. חוקה הינה מצווה שאין לה טעם הגיוני.
2. א. תמימה, כולה אדומה. אם יש בה 2 שערות שחורות נפסלת.
ב. אין בה מום.
ג. לא עלה עליה עול.
3. עץ ארז, איזוב ותולעת שני.
4 . מהפסוק:" וכל אשר יגע בו הטמא יטמא" (י"ט,22).
5. א. מרים נקברה בקדש.
ב. ללמדנו שמיתת צדיקים מכפרת כשם שקרבנות מכפרים.
6. מהפסוק:"והשקית את העדה ואת בעירם" (=בהמותיהם).
7. היו למדים מקל וחומר: מה סלע (שאינו מדבר, אינו שומע ואינו זקוק לחסדי - שמים לפרנסה) מקיים את דברי הקב"ה, קל וחומר אנו בני האדם.
8. אברהם אמר ללוט.
9. א. נאסף אל עמיו . ב. גווע.
10. א. הור ההר. ב. הר על גבי הר.
11. בגלל שאהרון היה משכין שלום ,התאבלו עליו גם הנשים וגם הגברים.
12. א. מן = לחם קלוקל.
ב. בגלל שהמן נבלע באיברי הגוף.
13. העונש מידה כנגד מידה :
א. הנחש שנענש בגלל הוצאת דיבה, יפרע ממוציאי דיבה.
ב. יבוא נחש שטועם רק טעם אחד (עפר) בכל המאכלים ויפרע מכפויי טובה שאכלו את המן שיש בו את כל הטעמים.
14. א. ע"י פעולת ראיה: וראה אותו וחי.
ב. המלך חזקיה.
15. א. שרים = משה ואהרן
ב. נדיבי עם = נשאי השבטים.