אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של פרשת השבוע !

מתי הייתה יציאת מצרים

הקדמה


פרשת המועדות מופיעה בכל החומשים (פרט לחומש בראשית) ובחומש שמות כמה פעמים. פרשיית המועדות בפרשת ראה הינה פחות מוכרת, למעט פסוקי הסיום שלה הכלולים בתפילת מוסף. סיבה אחת עשויה להיות שהפרשה אינה מופיעה בסדר הקריאות בשלושת הרגלים בארץ ישראל (בו בפסח קוראים כל יום מופע אחר של פרשיות המועדים, ובסוכות קוראים את פרשת המועדות ואת המוספים), אולם בחוץ לארץ הפרשה נקראת בשמיני של  פסח, ביום טוב שני של שבועות ובשמיני עצרת. הרוצה לעיין בקלות בכל הפרשיות, יכול למצוא את מבוקשו במחזור לשלושה רגלים בו הקריאות מופיעות יחדיו.

פרשיית המועדות בפרשת ראה


פרשת המועדות בפרשת ראה מזכירה יותר את המופעים בפרשות משפטים וכי-תשא ופחות את הפרשיות הידועות באמור ופרשת המוספים בפינחס. נתחיל ממה שלא מופיע. הימים הנוראים אינם מופיעים. לא ראש השנה, לא יום כיפור וגם לא שמיני עצרת (מה שרק מקשה על הבחירה בפרשיה זו לקריאה בחוץ לארץ דווקא בשמיני עצרת!). חגים אלו הינם חטיבה בפני עצמה העומדת בנוסף לשלושת הרגלים (ולמחזור החגים החקלאיים). בנוסף, ברוב פרשיות המועדים מקדים ציווי על שמירת שבת את הפרשייה, או מופיע בתוכה, ונושא השבת נעדר לחלוטין מפרשייתינו (נושא השבת בחומש דברים מופיע אך ורק בפרשת ואתחנן בתוך עשרת הדיברות).

הפרשייה עוסקת בשלושת הרגלים ובהם בלבד. ההתמקדות בפרשת ראה, היא בנושא הקורבנות, החובה להביאם ובעיקר החובה  להביאם למקום מסוים, המקום אשר יבחר ה' (צירוף המופיע החל מפרשת ראה ומופיע בה פעמים רבות מאד). גם בחגים עצמם, אנו זוכרים את הפסוק ושמחת בחגיך והיית אך שמח, אולם כדי לעיין היטב ולראות שגם בשבועות וגם בסוכות, שמחתך אינה יכולה להיות שלמה אם "הלוי והגר והיתום והאלמנה" אינם שמחים איתך ביחד.
נעיין בהופעה של חג הפסח. הדבר הבולט הוא שעניין השמחה שהופיע פעם בשבועות ופעמיים בסוכות, אינו מוזכר כלל בפסח. נביא את פירוש החזקוני (לפסוק יד):
"...אבל בפסח לא הזכיר שמחה לפי שעיקרו של חג להזכרת הנס של יציאת מצרים הוא, ועדיין אין עיקר שמחה לקיטת תבואה. ועוד שנינו: בארבעה פרקים העולם נידון בפסח על התבואה, ושמא יבא ברד או ארבה חסיל שדפון ירקון וילקה אותן"
בפסח השמחה אינה שלמה, אמנם מתחילים כבר לקצור את העומר, אבל זהו עומר השעורים, שאינו מזונו העיקרי של האדם. בשבועות אפשר לשמוח כבר יום אחד, שכן עונת קציר החיטים בעיצומה, ואילו בסוכות, חג האסיף, היבול כבר נאסף, מופיע ציוי השמחה פעמים וגם אורך החג הוא שבעה ימים. כמו כן נזכיר את תפילת טל הנאמרת בחג הפסח ונותנת אופי רציני הרבה יותר לחג הפסח ולא כיום שמתאים לשמחה, אלא יותר כיום דין.

כפי שכבר כתבנו בעבר ורואים בבירור מהפסוקים, חג הפסח מחולק לשני חגים. הפסח המוקרב בי"ד ונאכל בט"ו בלילה וחג המצות המתחיל בט"ו ואורך שבעה ימים. הבחנה זו מופיעה היטב בפרשתינו. למעשה כל שבעת הפסוקים הראשונים של פרק ט"ז עוסקים אך ורק בפסח ובקורבן הפסח, אמנם עם ציווי של איסור אכילת חמץ במשך שבעת ימים. רק פסוק ח' מתייחס לחג המצות עצמו:
 "שֵׁשֶׁת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עֲצֶרֶת לַה' אֱלֹקיךָ לֹא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה".


מתי הייתה יציאת מצרים?

המעיין בפסוקים המתארים את חג הפסח ימצא אזכורים שונים לשעת היציאה ממצרים.
בפסוק א: "שָׁמוֹר אֶת-חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה' אֱלֹקיךָ כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב הוֹצִיאֲךָ ה' אֱלֹקיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה"
 ובפסוק ו: "כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר ה' אֱלֹקיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם תִּזְבַּח אֶת-הַפֶּסַח בָּעָרֶב כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ מוֹעֵד צֵאתְךָ מִמִּצְרָיִם"
ולעומת זאת גם בפרשת בא וגם בפרשת מסעי תאריך היציאה הוא בכלל ביום:
שמות י"ב מא: "וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל-צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (עיינו בפסוק מב שגם מזכיר לילה)
במדבר ל"ג ג: "וַיִּסְעוּ מֵרַעְמְסֵס בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח יָצְאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּיָד רָמָה לְעֵינֵי כָּל-מִצְרָיִם".
 הפרשנים לא נשארים אדישים לשאלה. למשל רש"י אצלנו על פסוק א:
"ממצרים לילה - והלא ביום יצאו, שנאמר (במדבר לג, ג) ממחרת הפסח יצאו בני ישראל וגו', אלא לפי שבלילה נתן להם פרעה רשות לצאת, שנאמר (שמות יב, לא) ויקרא למשה ולאהרן לילה וגו'"
ורבנו אבן עזרא, אומר דבר דומה. לפי דעה זו, יציאת מצרים התחילה ברגע שפרעה הסכים לשחרר את העם, גם אם העם עצמו יצא כמה שעות אחר כך.

על פסוק ו' אומר הרס"ג: בערב - סמוך לערב,כבא השמש - לפני בוא השמש. מועד צאתך ממצרים - ויהיה בפרק צאת ממצרים" לפי דעה זו. כבא השמש מתייחס רק לזמן הקרבת הקורבן, בתקופת היציאה ממצרים ואין הכוונה לומר שבשעות הערב יצאו ממצרים.ורש"י לעומת זאת, מחלק את הזמנים לזמני המצוות השונות הנהוגות בקורבן בפסח:
(ו) בערב כבוא השמש מועד צאתך ממצרים -
הרי שלושה זמנים חלוקים;
בערב משש שעות ולמעלה זבחהו,
וכבוא השמש תאכלהו,
ומועד צאתך, אתה שורפהו.
כלומר, נעשה נותר ויצא לבית השרפה:
כלומר בכל אחד מהזמנים שנימנו יש לבצע פעולה הקשורה לקורבן - הקרבתו, סמוך למינחה. אכילתו מהערב ועד הלילה ובבוקר, שריפת הנותר.
ואולי, הכוונה בערפול זמן יציאת מצרים, מתייחסת גם לפסוק מזכריה (י"ד ז): "וְהָיָה יוֹם-אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַה' לֹא-יוֹם וְלֹא-לָיְלָה וְהָיָה לְעֵת-עֶרֶב יִהְיֶה-אוֹר" אותו אנו קוראים בהגדה של פסח: "קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה" וליחס גם את פסח מצרים עצמו, ואת הפסח, שמתחיל בצהרי היום ונגמר בחצות (או בבוקר), ואינו לגמרי יום, הוא היום הראשון שהיה "לא יום ולא לילה"

הגדה של פסח, מתוך הגניזה הקהירית, 1000 בקירוב, באדיבות ספריית אוניברסיטת קיימבריג', אוסף שכטר טיילור


ליל הסדר אצל יהודי פורטוגל. ברנרד פיקרט 1733-1739
מאמרים נוספים לפרשת ראה

נאחז בסבך חיים נבון

הוצאת ידיעות אחרונות חברה להוצאת מעליות של ישיבת ההסדר במעלה אדומים, והוציאה מחדש מספר ספרים שהוצאו בעבר. בין הספרים ניתן למנות את ספרי הרב סמט: פרקי אליהו, פרקי אלישע וסדרות העיונים בפרשת השבוע. לאחרונה יצא בהדפסה מחודשת ספרו של הרב חיים נבון, נאחז בסבך, על משנתו של הרב סולוביציק (להלן הרב). הדפסות מחודשות אלו הן מבורכות. הספרים נחשפים לקהל קוראים גדול הרבה יותר מאשר לזו של הוצאה קטנה ולמחברים יש אפשרות לערוך ולהכניס תיקונים ושינויים שלא היו מתאפשרים אחרת. הספר נאחז בסבך מצטרף למספר ספרים אחרים של הרב נבון בהוצאת ידיעות אחרונות והוא דומה להם בעיצובו ובכריכתו.

הוצאת ידיעות אחרונות עוסקת רבות בהגותו של הרב סולובייצ'יק ומאמרים מהרצאותיו תורגמו ופורסמו במסגרת הסדרה "מאוצר הרב" אותה סקרתי בעבר ושכרכים נוספים ממנה נמצאים בהכנה. כפי שמעיד הרב חיים נבון בהקדמה: "בחברה שבה גדלתי, שמו של הרב סולובייצי'ק היה ידוע מאד, אולם הגותו לא הייתה ידועה כלל". נדמה שהגותו של הרב עדיין אינה ידועה מספיק והסיבות לכך רבות. הרב פעל בארצות הברית ורוב מאמריו כתובים באנגלית ובשפה קשה ביותר. סדרת מאוצר הרב המלקטת הרצאות (ולא מאמרים כתובים) המדברות בשפה פשוטה יותר ובתרגום משובח וההוצאה המחודשת של ספרו של חיים נבון מביאות מקצת מהגותו של הרב סולבייצ'יק בצורה ברורה וקלה.

ספרו של הרב חיים נבון בנוי בצורה שכל פרק דן בנושא אחר בהגותו של הרב, כאשר כפתיחה מומלץ לקרוא את הפרק הראשון ולאחריו ניתן לקרוא את הפרקים ללא סדר מסוים. חלק מהפרקים מתארים נושאים שנלקחו ממבחר מקומות וחלקם מסבירים מאמר מסוים. לצורך כתיבת הסקירה אתאר את הפרקים הרביעי והשביעי העוסקים ביחסו של הרב לציונות ולמדינת ישראל (כפי שפורסם במאמר "קול דודי דופק" משנת 1956) ובאתגרים העומדים בפני האדם המאמין בעולם המודרני (כפי שפורסמו במאמר "איש האמונה הבודד" בשנת 1965 ובטרם התקדם (?) עולמנו לשלב הפוסט-מודרני). אמנם המאמרים בני 50 שנה אולם הם רלוונטיים כאז כן היום. סיבה נוספת לבחירה במאמרים אלו היא העובדה כי הם נגישים מאד לקורא הישראלי ומופיעים בכרך "אמונה בזמן משבר" בסדרת עם הספר, אף הוא בהוצאת ידיעות ספרים.
שיטת העבודה בסקירה הייתה לקרוא את פרקיו של חיים נבון ולאחר מכן לעיין במאמרים עצמם ומתוך כך לבחון את עבודת ההסבר והפרשנות.

במימד ההשוואה מאמריו של חיים נבון אורכם כשליש מאורך המאמר המקורי. הם מתחילים בהסבר רקע כללי למאמר ומתחילים לנתח את המאמר לפי הסדר שלב אחר שלב. חלק חשוב מהדיון של נבון הוא בהתייחסו לרלוונטיות של המאמרים בימינו למשל בעמ' 184: "עברו עשרות שנים, ואנחנו חיים בתקופה שונה לחלוטין. בעידן הפוסט-מודרני, האמונה העיוורת בשכל האנושי התמתנה מאד. אחרי התפרצות האיידס - מי מאמין שהשכל האנושי ידביר את כל המחלות? אחרי קריסת הקומונזים - מי יכול לחשוב שהשכל ימצא פתרון למצוקות החברה?", פרשנות אישית זו של נבון והשלכת הדברים לימינו מאירה את המאמרים באור חדש.

גם בסיומו של כל פרק, מוסיף הרב נבון פרשנות אישית והתאמה של הדברים לימינו (ובפרק העוסק ביחסו של הרב לציונות, סיום זה הוא נספח שלם הניתן לקריאה כפרק בפני עצמו והעוסק בין היתר בשאלות מדוע לא עלה הרב לארץ ישראל ובהשוואה הבלתי נמנעת בין הרב קוק לרב סולוסייצ'יק ביחסם למפעל הציוני החילוני).
ספרו של נבון מצטט את המאמרים באותם קטעים שנראו למחבר משמעותיים במיוחד אך למעשה הוא עובר עם הקורא קריאה מודרכת של המאמר (ללא צורך במאמר עצמו), כאשר הוא שומר על סדר הפרקים בתוך המאמר ומבאר אותם במילותיו שלו. הניסוחים בהירים וקולעים, והמילים הקשות מהמאמרים המקוריים מושמטות.

רעיונות העיקריים מוצגים בצורה תמציתית ובהירה במילים פשוטות. כתיבה זו פותחת בפני הקורא שתי אפשרויות טובות.  לקוראים המעונינים להעמיק יותר, הספר נותן מבוא מצוין המאפשר לקרוא את מאמריו המקוריים של הרב (ובפרט את שני המאמרים שהזכרתי לעיל הנגישים מאד לציבור הרחב לעומת יתר המאמרים) ולהבינם בצורה טובה בהרבה מאשר ללא הספר. בסקירה קודמת סקרנו גם את הספר "רב בעולם החדש" המכיל סיכומי הרצאות מכנס במשנת הרב. ספרו של נבון יכול לשמש אף הקדמה לספר הנ"ל המניח הכרה כלשהי עם כתבי הרב והבנה שלהם ודן בהיבטים עמוקים הרבה יותר שלהם ובהשפעתם על התרבות היהודית בכללה.

לקוראים המעונינם לקבל את עיקרי משנתו של הרב סולובייצ'יק ספרו של נבון יספיק להבנת שיטתו והגותו של הרב סולובייצ'יק בנושאים הנ"ל ומבחינתם טעימה זו תהיה מספקת, אך עדיין חשוב להבהיר כי היא בגדר טעימה בלבד, ככותרת המשנה לספר: "שערים להגותו..." אלו הם השערים בלבד, הספר מאפשר להציץ פנימה דרך השער ולסייע במעבר דרכו, אך הוא אינו תחליף לכניסה בשער.

נאחז בסבך - חיים נבון
נאחז בסבך - חיים נבון

נאחז בסבך
שערים להגותו של הרב סולובייצ'ק
חיים נבון
הוצאת ידיעות אחרונות
תשע"א 2011
הוצאה מחודשת
285 עמודים
לקריאת הפרק הראשון מאתר ההוצאה

תשובות לחידון ראש השנה

אם הגעתם לדף זה לפני שניסיתם את דף החידות לראש השנה, גשו בבקשה לדף החידות ונסו לפתור לבד. הנאתכם מפתרון עצמי של החידות רק תגדל.
אם בכל זאת אתם צריכים חילוץ התשובות יופיעו עוד מעט למטה.


מתחילים.
דף חידות ראשון
  • השופר, התמרים, התפוח בדבש, הרימון והדג מתייחסים למהנגים הידועים של החג
  • ציור הכבשה של קדישמן, מתייחס גם הוא למנהג לאכול ראש כבש בחג (שנהיה לראש ולא לזנב)
  • התפילה על שפת הים היא אמירת תשליך, תפילה מיוחדת לראש השנה.
  • בגד או פרי - נהוג להניח על השולחן פרי חדש שלא נאכל או ללבוש בגד חדש ולכוון גם עליו בברכת השחיינו בלילה השני של ראש השנה.
  • הירח החדש מזכיר לנו שראש השנה הוא גם ראש חודש וגם מכונה "בכסה ליום חגנו - שהירח מתכסה בו"
  • חברה למוצרי פלסטיק - חברת כתר - רמז לברכת מלכויות והמלכת ה', עיקרו של ראש השנה
  • האצבע עם הקשר - סימן לזכירה ורמז לברכת זכרונות
  • ראש השנה הינו יום בריאת העולם ותמונת הפיצוץ הגדול (Big Bang) מרמזת על כך
  • לא כבד ולא קשה - קל - מזמור קל בתהילים שמוסף לתפילת שחרית מראש השנה ועד יום כיפור.


דף חידות אתגר
  • בעיטת הקרן מרזמת לפסוק האחרון בהפטרת היום הראשון "...וירם קרן משיחו". המילה קרן מופיעה פעמים רבות בתפילה
  • למניעת התנגשות של אסטרואיד - שמה של הנציגות הישראלית בפרוייקט בינלאומי לניטור אסטרואידים הוא "מגיני ארץ" כנאמר בתהילים לפני קריאת השופר (תהילים מ"ז י): "נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱלֹקי אַבְרָהָם כִּי לֵאלֹקים מָגִנֵּי-אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה".
  • גם לחיצת הידים לקוחה מאותו מזמור: "כָּל-הָעַמִּים תִּקְעוּ-כָף הָרִיעוּ לֵאלֹקים בְּקוֹל רִנָּה"
  • לימוד יומי - ספר חק לישראל מכיל קטע לימוד יומי בתורה, משנה תלמוד וכו' ומזכיר את הפסוק: "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב". פסוק זה נאמר בתפילה פעמים רבות.
  • אסור לשתות יין מרמז על חנה שנדמתה לעלי כשיכורה ועל הכחשתה "...ויין ושכר לא שתיתי..."
  • רחיצת הידים מרמזת למזמור כ"ד בתהילים: "נְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא-נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה"
  • מחרוזת הפנינים, רומזת על פננה, אשתו של אלקנה.
  • מכונת האניגמה (נראית כמו מכונת כתיבה) הינה מכונת צופן משוכללת. סיפור פיצוח הצופן על ידי כוחות הברית במלחמת העולם השנייה הינו מרתק. בכל אופן בתפילה יש התייחסות לקב"ה כ: "מפענח נעלמים"
  • איי הוואי - איים רחוקים ביותר מישראל ומוזכרים ברמז בהפטרת היום השני (ירמיהו ל"א ט): "שִׁמְעוּ דְבַר-ה' גּוֹיִם וְהַגִּידוּ בָאִיִּים מִמֶּרְחָק וְאִמְרוּ מְזָרֵה יִשְׂרָאֵל יְקַבְּצֶנּוּ וּשְׁמָרוֹ כְּרֹעֶה עֶדְרוֹ"
  • כמעט בת שנה מרמז לשירו של אהוד מנר אחותי הקטנה. הפיוט "אחות קטנה" פותח את תפילות ראש השנה ונאמר בבתי כנסת רבים
  • בסמל העיר תל אביב מופיעות המילים "אבנך ונבנית" הלקוחות מהפטרת היום השני (ירמיהו ל"א ג): "עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים"
  • א=מ +כ, משחק מילים על החלפת הסיום האל הקדוש בסיום המלך הקדוש.
  • כאשר מתפללים "כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ" מומלץ לכוון לממשלת אירן ולצורר העומד בראשה.
  • תמונת קבר שמואל הנביא שעל לידתו מסופר בהפטרת היום הראשון
  • איך אסתר קשורה? ובכן. המילה ובכן מופיעה בתפילה פעמים רבות ומרמזת על דברי אסתר "ובכן אבוא אל המלך". כמו שאסתר באה אל המלך ללא סיבה וחששה לחייה, כך אנו צריכים להרגיש בבואנו אל המלך. תשובה נוספת היא "ספר הזכרונות" המופיע במגילת אסתר ובפיוט ונתנה תוקף.
  • העורך דין הוא אחד מתאריו של ה' בפיוט: "לאל עורך דין..." 

תשובות לחידות ושאלות עזרא מרום

1.   א.   3 סוגי תקיעות בשופר.   ב.  3 ספרים נפתחים לפני הקב"ה ג.    3  דברים שמעבירים את רוע הגזירה   ד. 3 שלבים בתשובה ה.    3 קטעים בתפילת המוסף.
2.  א. נפקדו שרה, רבקה וחנה.  ב. יצא יוסף מבית הסוהר  ג. נפסק שעבוד אבותינו במצרים. 
3.  מסכת ראש השנה משנה א': 4 ראשי שנים הם:  א' ניסן – ראש השנה למלכים ולרגלים; א' אלול ר"ה למעשר בהמה; א' תשרי  - ר"ה לשנים ולשמיטות; ט"ו בשבט – ר"ה לאילנות.
4.  כסה =יום שבו הירח מכוסה  בתחילת החודש; עשור = היום העשירי בחודש  שהוא יום הכיפורים.
5.           אני לדודי ודודי לי             – כנגד התפילה
              איש  לרעהו ומתנות לאביונים   – כנגד הצדקה
              ומל ה' את לבבך ואת לבב זרעך – כנגד התשובה
6 .  בפרשת כי תבוא:" ישימך א' לראש ולא לזנב."
7.  100 תקיעות.
8.  תפילת משה בחטא העגל, תפילת מרדכי לבטול גזירות המן, תפילת אנשי  נינווה  בספר יונה.
9.   א. צדקה תציל ממוות  ב. אין ישראל נגאלים אלא בצדקה
      ג.  ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה.
10.  חרטה על העבר, וידוי וקבלה לעתיד.
11.  א. התרת נדרים  ב. כדי להיכנס ליום הדין בלי עוון הפרת נדרים
12.  מזל חודש תשרי= מאזניים; כי שוקלים במאזניים זכויות כנגד עוונות.
13.  מזונותיו של אדם קצובים לו מתשרי עד תשרי  חוץ מ- 4 דברים ראשי תיבות תשרי:   תלמוד תורה, שבתות, ראשי חדשים ,ימים טובים  (גמרא ביצה, ט"ז).
14 .  א. החודש השביעי,  ירח האיתנים.
        ב. תשרי =  התרה ומחילה ,כמדרש חז"ל  "תשרי ותשבוק כל חובותינו".
15.  בגלל יום הדין: "אפשר מלך יושב על כסא דין וישראל אומרים שירה"? 
       (גמרא ערכין, י').

מאמרים נוספים לראש השנה


תשובות לחידון ניצבים וילך

אם הגעתם לדף זה לפני שניסיתם את דף החידות לפרשת ניצבים וילך, גשו בבקשה לדף החידות ונסו לפתור לבד. הנאתכם מפתרון עצמי של החידות רק תגדל.
אם בכל זאת אתם צריכים חילוץ התשובות יופיעו עוד מעט למטה.


מתחילים.

  • ספר התורה מוזכר כמה פעמים בפרשה ובפרט במצווה האחרונה בתורה, כתיבת ספר תורה. תווי הנגינה מייצגים את השירה, שירת האזינו.
  • הסוכה וניפגש בשביעיות מזכירים את מצוות הקהל, פעם בשבע שנים בחג הסוכות.
  • הסולם שמגיע לשמים מרמז על הפסוק: "מי יעלה לנו השמימה"
  • CXX מסמל 120, גילו של משה רבנו
  • השרש משמאל והצמח מימין הם "שרש פורה ראש ולענה"
  • הדלת המסתובבת מסמלת את דבריו ל משה "לא אוכל עד לצאת ולבוא"
  • האדמה היבשה והתרכבות הכימית של גופרת S ומלח NaCl מוזכרות בפרק כ"ט פסוק כב
  • האלה מוזכרת בפרק כ"ט יא.
  • באר המים מתייחסת לשואבי המים (פסוק י')
תשובות לחידות עזרא מרום
1.   ביום מותו. 
2.  א) אברהם אבינו בעקידה.  ב) רבקה ובנות יתרו שאבו מים.
3.  הגבעונים בימי יהושע.
4. הכנענים
5.  גילולים ושיקוצים (כט',16).
6.  שורש פורה, ראש ולענה.
7 .  "באף בחימה ובקצף"  (כ"ט, 27). 
8.  בפסוק: "ומל ה' א' את לבבך  ואת לבב זרעך" ראשי תיבות אלול, מרמז על                התשובה.
9.  בקריאת שמע: "ואהבת את ה' א' בכל לבבך ובכל נפשך" 
10.  א. "ויהי ככלות משה לכתוב את דברי התורה עד תומם.
      ב. וידבר משה את דברי השירה הזאת עד תומם.
11.  א. בתפילת ערבית לפני קריאת שמע.
       ב. הביטוי מתייחס לתורה ולמצוות.
12. ישעיהו 
13. א.   יעקב בחלום הסולם.   ב.מראשי תיבות הפסוק (מהסןף להתחלה ) מתקבל: עניו    רומז לכך שד' משרה שכינתו על אדם עניו.
14. היום =רמז לראש השנה יום הדין
15.לענה= עשב מר  (רש"י)